5 tips voor het versturen van een succesvolle nieuwsbrief! 

De decembermaand is aangebroken, tijd voor de ‘leukste’ mailing van het jaar, toch? Het verbaast ons hoe weinig zorgorganisaties gebruik maken van e-mailmarketing. Het meest gehoorde argument wat wij terug krijgen is ‘ daar zitten onze patiënten toch helemaal niet op te wachten?’. We agree to disagree! Patiënten zitten inderdaad niet op spam te wachten. Echter, relevante praktijkinformatie wordt juist vaak heel goed gewaardeerd. Hoe zorgt u dat uw nieuwsbrief aanspreekt en niet als ‘spam’ beschouwd wordt? Wij hebben 5 e-mailmarketing tips voor u!

 

Tip 1: Zorg dat u met uw nieuwsbrief een duidelijk doel voor ogen heeft

Wat wilt u bereiken met het versturen van nieuwsbrieven? Wilt u meer bekendheid creëren voor bepaalde diensten/specialismen? Uitnodigen tot actie? Moeten de ontvangers naar uw website komen? Wat het doel ook is, formuleer het voordat u begint. Dit maakt het bepalen van de inhoud een stuk eenvoudiger.

Zorg er ook voor dat u weet wie uw doelgroep is. Zijn dat patiënten, collega’s of relaties? Weet wat uw doelgroep bezighoudt en belangrijk vindt. Biedt u bijvoorbeeld leefstijlcoaching? Dan is uw doelgroep waarschijnlijk geïnteresseerd in gezond leven en wellicht ook in milieu en natuur. Dan kunt u ze tips mailen voor een suikervrij dieet, het inpassen van genoeg beweging in het dagelijkse leven of een onderzoek delen wat bijvoorbeeld alcohol of roken voor negatieve effecten heeft op een gezonde leefstijl. 

e-mailmarketing, fysiotherapie, fysiopromotor,

Tip 2: Maak uw nieuwsbrief onderwerp zo pakkend mogelijk 

U herkent het vast wel vanuit uw eigen mailbox. Vaak stroomt deze over van nieuwe e-mails en heeft u maar weinig tijd om er doorheen te lopen. U gaat daarom filteren en opent alleen de nieuwsbrieven van een bekende afzender of een aansprekend onderwerp. Één van de grootste uitdagingen in e-mail marketing is het verzinnen van een prikkelende onderwerpregel. Zorgen dat uw e-mail nieuwsbrief opvalt in de inbox, wordt steeds complexer. 

e-mailmarketing

Wilt u dus dat uw nieuwsbrief wel geopend wordt, gebruik dan de volgende tip:

“Een onderwerpregel moet net een cadeautje zijn:
een aantrekkelijke verpakking die iets weggeeft van de inhoud, maar niet te veel! “

Voorbeelden pakkende onderwerpen voor uw december nieuwsbrief: 

  • Open deze nieuwsbrief voor uw kerstcadeau! 
  • Bereken hoeveel u kunt besparen op uw zorgverzekering in 2020
  • Goede voornemens? 10 tips om ze vol te houden!

Het onderwerp is natuurlijk afhankelijk van de inhoud, maar zorg in elk geval dat het onderwerp: 

  1. relevant is 
  2. kort en krachtig is (dat het in 1 regel te lezen is, anders wordt deze afgekapt) 
  3. uitlokt om de nieuwsbrief te openen

Tip 3: zorg voor een aansprekende lay out in uw e-mailmarketing

Als de nieuwsbrief geopend is, is het vervolgens nog een hele kunst om de aandacht vast te houden. Net als elke andere vorm van communicatie is het belangrijk dat u de nieuwsbrief in een herkenbaar en aantrekkelijk jasje steekt. Het visuele doet besluiten of uw ontvanger de nieuwsbrief wel of niet gaat lezen. Allereerst wordt de nieuwsbrief vaak heel snel gescreend. Spreken de beelden aan, dan wordt de bijpassende kop gelezen. Pas als deze ook aanspreekt, wordt de rest van de inhoud gelezen. 

Maak dus goed gebruik van herkenbare sfeerbeelden, afbeeldingen en bijschriften. Vermijd zoveel mogelijk (het liefst helemaal) het gebruik van stockbeelden. Deze zijn nietszeggend en hier voelt uw doelgroep geen herkenning met de praktijk/zorgorganisatie. 

Daarnaast is het belangrijk dat de ontvanger uw nieuwsbrief zowel op telefoon als laptop kan lezen. Pagina’s met tekst of beelden die buiten het beeldscherm vallen klikken mensen snel weg. 

Tip 4: Gebruik duidelijke koppen die uitnodigen tot lezen

Bij tip 2 heb ik het belang van een goede kop al even kort aangekaart. Vanuit het lezen van een kop wordt namelijk besloten of het onderwerp genoeg aanspreekt om verder te lezen. Gebruik dus een kop die uitnodigt tot lezen en meteen helder maakt waar het specifieke bericht over gaat. Het is bij een nieuwsbrief zeker niet nodig om u tot één onderwerp te beperken. U kunt ook een aantal ‘nieuwsberichten’ brengen, bijvoorbeeld een stukje over een nieuwe dienst, een weetje over de fysiobranche, een therapeut uitlichten en een verwijzing naar een actie op uw website.

Het is ook leuk om uw kennis en expertise te delen. Beloon uw lezer door hem aan nieuwe inzichten te helpen, te inspireren of te motiveren en adviezen aan de hand te doen die hij snel kan toepassen. Zorg ervoor dat de kop in 1 keer duidelijk maakt waar de inhoud van het bericht over gaat. 

Voorbeelden van duidelijke en aansprekende koppen zijn: 

  • Last van koude voeten? Lees onze tips
  • Hoe komt u uit een winterdip? 
  • Nieuwjaarsaanbieding: 50% korting op onze fitness abonnementen
  • Moeite om in slaap te komen? Lees onze zzzzzzlaap tips

Uw lezer zal zelf filteren welk onderwerp wel of niet aanspreekt. 

Tip 5: Nodig in de nieuwsbrief uit tot het ondernemen van actie 

Als u wilt dat ontvangers reageren of overgaan tot het ondernemen van actie, zorg er dan ook voor dat u genoeg links in uw nieuwsbrief opneemt naar bijvoorbeeld de website, Facebook, e-mail etc. Geef ook duidelijk aan wat het doorklikken oplevert. Bijvoorbeeld: 

  • Klik hier voor meer informatie 
  • klik hier als u teruggebeld wilt worden
  • Klik hier voor alle tips 
  • Download hier onze whitepaper 
  • Bekijk hier onze oefening van de week 

Wilt u ook aan de slag met e-mailmarketing? Onze zorgromotors kunnen u hierbij helpen. Neem direct contact met ons op via WhatsApp, email, onderstaand contactformulier, social media of elke andere manier die werkt voor u!

Blog is opgesteld door Kirsten Baane, eigenaar zorgromotor